четверг, 24 марта 2016 г.

Розумовий розвиток молодших школярів шляхом використання ІКТ



Активний розвиток та впровадження інформаційних технологій  у різні сфери життя, в тому числі в освіту, ставить перед школою завдання формування інформаційної культури сучасних школярів. Комп’ютерні технології – це потужний інструмент для одержання дитиною найрізноманітнішої інформації, ефективний засіб підвищення інтересу до навчання, а також мотивації, наочності, науковості тощо. Необхідно враховувати, що до школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі.
        Інформаційні технології стають  потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення,  оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. У доповідній записці колегії Міністерства освіти і науки України «Про підсумки переходу початкової школи на новий зміст та структуру навчання» вказано на необхідність посилення практичного спрямування навчального процесу у навчальних програмах та підручниках через урізноманітнення видів діяльності учнів, добору і поєднання методів навчання так, щоб засвоєння змісту було активним, усвідомленим, достатньо емоційним.
        Одним із головних завдань  початкової школи є застосування ІКТ у процесі вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми. Основним  видом використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні уроки.
        У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.
Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють: забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання; зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу; підвищити унаочненість навчального процесу; забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел; індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття, організувати колективну й групову роботи; здійснювати контроль навчальних досягнень; створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
        У своїй діяльності Андрусенко Н. А. під час проведення уроків інформатики використовує різні необхідні програмні засоби: операційні системи; програми на розвиток логічного і критичного мислення; розвиваючі програми; графічний редактор; текстовий процесор; редактор презентацій; середовище виконання алгоритмів.        
        Комплекс “Сходинки до інформатики” містить навчально-розвивальні  програми різного обсягу та рівня складності. Використання комплексу позитивно впливає на розвиток загальних здібностей дітей: логічне мислення, кмітливість, увагу, уяву, просторову уяву, зорову і слухову пам'ять, креативність, алгоритмічне мислення.
        Вправи, які входять до складу програми  “Скарбниця знань тренують пам'ять, логіку, координацію рухів, учать знаходити інформацію, необхідну для досягнення поставленої мети.
        Tux Paint – растровий графічний редактор, який ідеально підходить для оволодіння базовими принципами роботи в растровому графічному редакторі. Він дозволяє створювати зображення за допомогою різних пензлів, ліній; застосовувати нестандартні інструменти, різні ефекти до намальованих зображень, використовувати готові набори штампів, готові шаблони для малювання та розфарбовування; редагувати текст. Редактор представляє великі можливості для творчості учнів будь-якого віку.
              

        Gcompris  являє собою пакет навчальних програм, що складається з різноманітних вправ та ігор освітнього характеру. Наприклад: основи комп’ютерної грамотності – використання клавіатури і миші, падаючі букви; вправи на підтримку вивчення різних предметів. Програми з пакета Gcompris достатньо продумані і збалансовані, диференційовані не тільки тематично, але і за ступенем складності.
        Scratch – середовище програмування, яке дозволяє дітям створювати власні анімовані інтерактивні історії, ігри і моделі. Діти мають змогу грати з різними об’єктами, видозмінювати їх вигляд, переміщувати їх по екрану, встановлювати форми взаємодії між об’єктами. В результаті виконання простих команд може складатися складна модель, в якій взаємодіятимуть безліч об’єктів, наділених різними властивостями. Коли учні створюють проекти в Scratch, вони освоюють безліч навичок 21 століття: творче мислення, предметне спілкування, системний аналіз, побіжне використання технологій, ефективну взаємодію, проектування, постійне навчання.
Програми з пакетуMicrosoft Office:
·       Текстовий процесор Microsoft Word дає змогу створювати дидактичні засоби до уроків (яскраве унаочнення, картки, схеми, ілюстрації тощо), а також використовується для навчання учнів 2-4 класів на уроках інформатики (введення, редагування, форматування тексту).
·       Microsoft Power Point – програма для створення презентацій, доповідей. Дозволяє вчителю  створити анімаційний опорний конспект уроку, додати відео- та аудіо фрагмент, зобразити в динаміці якесь явище, подію. Презентації ефективні на заняттях із використанням методів групового навчання, дидактичних ігор, вікторин, конкурсів тошо.

·               Вибір графічного редактора Paint обумовлений широким розповсюдженням і відкритим доступом даного програмного засобу,  достатньою простотою у вивченні та використанні. Опанування матеріалу цієї теми завжди викликає інтерес,  задоволення та емоційне піднесення в школярів. У процесі навчання учні вчаться розрізняти і визначати кольори. Робота з графічним редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторику, координацію рухів, увагу. Крім того, забезпечуються міжпредметні зв’язки з математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом. Навчання молодших школярів технології роботи у графічному редакторі Paint  вчителька закінчує  виконанням творчої роботи за самостійно обраною темою з подальшою її демонстрацією, під час якої  учні повідомлять про використані ними знання з інших навчальних предметів.

        Використання  Інтернет-ресурсів. Інтернет забезпечує доступ до різноманітної інформації. Наталія Анатоліївна, як учитель,  організувує  пошук потрібної інформації, що зберігається у веб- документах. А також постійно слідкує за тим, як учень користується ним, допомогає  йому зрозуміти, як поводити себе у віртуальному світі.

                        
        З метою розумового розівитку молодших школярів вчитель поряд з різними програмними засобами  використовує в своїй практиці різні види діяльності:
·       ігрову;
·       конструювання;
·       дослідження;
·       співпрацю в парі;
·       групову взаємодію;
·        проектну діяльність
        Ігрова діяльність. Ігри-подорожі розвивають увагу, спостережливість, осмислення ігрових завдань. Ігри-припущення "Що було б..?", "Що б я зробив..?" створюють ситуацію, яка вимагає осмислення подальшої дії, встановлення причинних зв'язків. Ігри-загадки використовуються для перевірки знань, кмітливості. Необхідність порівнювати, пригадувати, думати, здогадуватися становить радість розумової праці. Розгадування загадок розвиває здатність до аналізу, узагальнення, формує уміння міркувати, робити висновки. Ігри-бесіди виховують уміння слухати запитання вчителя. питання і відповіді учнів. доповнювати сказане, висловлювати судження. Все це характеризує активний пошук рішення задачі.
        Конструювання. Робота з конструктором спонукає учнів до розумової активності, розвиває пізнавальні процеси. творче мислення. винахідливість.
        Дослідження. Досліди дають можливість побачити різноманітні процеси, властивості об'єктів, зрозуміти сутність явищ; сприяють формуванню спостережливості, мислення, мовлення учнів.
        Співпраця в парах (ігри "Лови помилку", "Критик", "Хто більше", "Відгадайка", "Інтерв'ю"). Така діяльність дає можливість думати, обмінюватись ідеями, висловити свою думку; сприяє розвитку навичок спілкування, вміння вести діалог.
         Групова взаємодія. Ця форма роботи має велике значення для формування самостійності школяра, дає можливість проявляти ініціативу, вчитися переконувати, планувати свої дії.
        Проектна діяльність. Цей метод можна охарактеризувати як "навчання через діяльність", коли учень безпосередньо включається в активний пізнавальний процес: самостійно формулює проблему, збирає інформацію. знаходить і порівнює варіанти розв'язання проблеми, робить висновки, аналізує свою діяльність. Так у 2014-2015 навчальному році учні 3-х класів брали участь у роботі над проектом на тему "Клумба нашої мрії".
Робота вчителя над проблемою дає певні результати, які можна побачити, ознайомившись з досягненнями учнів 2-4 класів нашої школи у Міжнародному конкурсі з інформатики "Бобер" протягом 2013-2015 років. У 2013 році в конкурсі брали участь 17 учнів (з них 1 учень отримав відмінний результат, 5-добрий). У 2014 році  в конкурсі брало участь 36 учнів (з них 15- отримали добрий результат). У 2015 році в конкурсі брало участь 41 учень (з них 5- отримали відмінний результатів,  26- добрий).
       
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють  пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому комп’ютер має великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.


Комментариев нет:

Отправить комментарий